Základný a prvý všeobecne unifikovaný rámec ochrany osobných údaj v rámci priestoru Európskeho spoločenstva priniesla právna úprava reprezentovaná notoricky známym Nariadením Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (ďalej ako „GDPR“), ktoré je východiskovým dokumentom upravujúcim práva a povinnosti všetkých fyzických a právnických osôb, na ktoré sa vzťahuje. Nariadenie dopĺňa i slovenský zákon č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej ako „zákon o ochrane OU“), ktorý svojským spôsobom preberá všeobecnú komunitárnu úpravu, ktorá je v niektorých oblastiach dopĺňaná vlastnou úpravou a definíciami.
Uvedený rámec ochrany osobných údajov predstavuje pre mnohých podnikateľov súhrn byrokratických povinností, ktoré by mali byť splnené zakúpením vzorovej dokumentácie vypracovanej spoločnosťami, ktoré sa túto problematiku špecializujú. Samotná dokumentácia však častokrát nestačí na splnenie pomerne komplexných legislatívnych požiadaviek, a pri prípadnej kontrole je nutné preukázať splnenie všetkých podmienok deklaráciou vzťahov, súhlasov, bezpečnostných opatrení a pod., ktoré nie sú vždy dotiahnuté do konca (mnohokrát i preto, že vyžadujú navyše činnosti poskytnuté v odporúčaní spolu s dokumentáciou, ich aplikácia môže byť však komplikovaná, náročná alebo nezrozumiteľná).
V prvom rade je dôležitá definícia a ponímanie celej agendy osobných údajov vo vzťahu ku všetkým činnostiam, ku ktorým vo vašej firme dochádza alebo môže dôjsť (napr. poskytovanie určitých služieb, ubytovanie, e-shop a pod.).
TOK INFORMÁCIÍ: Prvý krok je jednoznačné a správne zadefinovanie toku informácií, zahŕňajúcich samotné osobné údaje ako aj všetko čo s ich spracovaním a informovaním dotknutej osoby súvisí, t.j.:
NEUSTÁLA KONTROLA INFORMÁCIÍ a ich toku: Definovanie a zabezpečenie všetkých opatrení pri toku informácií musí byť jednoznačne pod Vašou kontrolou a za Vami stanovených podmienok. To zahŕňa predovšetkým:
Zodpovednosť za dodržiavanie právnych predpisov týkajúcich sa ochrany osobných údajov má vždy v prvom rade prevádzkovateľ. Prevádzkovateľom je fyzická alebo právnická osoba, ktorá spravidla „ako prvá“ spracúva osobné údaje, ktorú mu poskytuje fyzická osoba na základe súhlasu a vymedzuje účel a prostriedky spracúvania osobných údajov (pozn. prevádzkovateľ môže spracúvať osobné údaje samozrejme aj na inom právnom základe). Za porušenie predpisov však rovnako zodpovedá aj sprostredkovateľ, t.j. v prípade absencie zmluvy o poskytovaní a spracovávaní osobných údajov medzi prevádzkovateľom a sprostredkovateľom alebo nedostatočnej úpravy týchto vzťahov je zodpovedným a veľmi pravdepodobne aj sakncionovaným subjektom i sprostredkovateľ.
Uvedené je potrebné zohľadňovať v každej sfére podnikania, v ktorej dochádza k spracúvaniu akýchkoľvek informácií, ktoré majú charakter osobných údajov, keďže v postupnom čase sa na dodržiavanie pravidiel zameriavajú aj kontroly vedené hlavným dozorným a kontrolným orgánom (t.j. najmä štátne orgány a orgány verejnej moci, vrátane obcí a iných osôb pre registrácií účastníkov určitej akcie/podujatia, parkovacích služieb, zabezpečenie ubytovania alebo rôznych eventov, poskytovatelia verejných komunikačných služieb, webhostingu a poskytovanie akýchkoľvek on-line služieb pre fyzické osoby, pri ktorých je potrebné akejkoľvek osobnej informácie o takejto osobe (vrátane kontaktných informácií, adresy pre doručenie, bankových údajov, biometrických údajov či snímanie tváre/osoby a pod.).
Osobitnú pozornosť by ste mali venovať problematike ochrany osobných údajov pri výkone svojej činnosti i pri špecifických povolaniach alebo profesiách, na ktoré nie je možné aplikovať všeobecné pravidlá (dokumentáciu) ale je nutné dôkladne zanalyzovať tok osobných údajov a individuálne nastaviť procesy ich získavania a spracovávania, ako napr.:
Kontroly sa v prvom rade zameriavali na technologicky významné spoločnosti, ktoré spracúvajú veľké kvantá osobných údajov s neporovnateľne významnejšom dosahom, ktoré potom využívajú na svoje podnikateľské aktivity (najmä tech-giganti ako Google a Facebook), postupne však pribúdajú aj prípady kontrol rôznych bežných prevádzkovateľov, t.j. napr. zdravotníckych zariadení (lekári a zariadenia), miest monitorovaných kamerami, prevádzkovatelia e-shopov a pod.
Odporúčame Vám preto túto oblasť vzťahov rozhodne nepodceniť a riadiť sa radami odborníkom v komplexnom prístupe k agende GDPR. Z konkrétnou požiadavkou Vám radi poradíme, posúdime možnosti úpravy dokumentácie alebo pripravíme postupy, ktoré Vám zaručia plnenie všetkých legislatívnych požiadaviek v súlade GDPR a zákonom o ochrane OU.